Tegn Din Strategi & Skab Synlighed I din Markedsføring
Tegn din strategi og giv dig selv og dine medarbejdere, kolleger og din chef et synligt kort at finde den bedste vej i din markedsføring. Dette er et suverænt værktøj til at skabe et overblik, og herudover til at selve skabelsen i denne proces giver Jer et højt engagement i Jeres fremtidige markedsføring.
Involver Alle Med Tegn Din Strategi
Alle der arbejder i dit firma er vigtige at inddrage i dette. På flere forskellige niveauer vil det skabe en større indsigt i virksomheden og dermed et endnu bedre “roadmap” til at give dig de ønskede resultater. Så uanset om du har en større eller mindre virksomhed er dette kort over indsatser, der skal til, de fravalg du gør, og de visioner du har for dit firma vigtige at tage med her.
OG…. hvordan gør jeg så lige dette ?
Det kommer jeg til her.
Du starter baglæns. Snup en blok og en blyant og begynd at tegn. Hvad har du der er offline ? Eksempler: en fysisk butik, rådgivning, fremvisninger, unikt udviklede produkter, kurser og… Sæt selv ind her_____________________
Bare klø på, det kan være lige fra et prøverum til en kassebon. Skriv alt du kan komme i tanke om ned.
Stil dig selv spørgsmålet ?
Hvad er det jeg ønsker mine nuværende og kommende kunder skal købe / gøre for, at du skaber forretning ?
Lad os sige du ønsker at få dem ind og opdage din webshop og fysiske forretning og handle her.
Hvad har du på din liste ovre i det, som du skrev ned om din offline del af dit firma ?
Lad os her i eksemplet antage at du har indsamlet en masse e-mail adresser, idet du ved køb har opsat kvitteringer som sendes på mail til dine kunder. Her har du i sin tid sikret, at der bliver krydset af til, at modtageren af kvitteringen har sagt ja tak til markedsføring. Dette er du måske ikke bevidst om, men det er som hovedregel sat op på denne måde.
HAPS….
Du har nu en enestående mulighed for at skrive noget relevant OG… OBS på relevansen til dine kunder via e-mail. Lad være at skrive en lang salgssang fra de varme lande. Giv dine kunder gratis tips og idéer til lige præcis det, du med din viden kan tilbyde dem at hjælpe med. Det kan være vedligeholdelse, guides til at opnå forskellige resultater etc.
Psstt… Tip: Her får du lige Christina Klitsgaard, som jeg er dybt inspireret af, og på det varmeste kan anbefale at tage kursus hos, for at lære meget mere om e-mail marketing. Hun underviste på et kursus, som jeg nyligt har taget. Wau… Check hende ud her >>>
Vi smutter videre med tegn din strategi:
Tegn nu e-mails ind på dit kort. Ja jeg skrev i flertal. Du laver nemlig et flow af disse ved tilmelding til dit nyhedsbrev. Her skal du opsætte et flow af eksempelvis 3 e-mails i din velkomst, som skal komme kontinuerligt. Et med det samme med tak og et hjerteligt et af slagsen, det næste 3 dage efter og en uge herefter det tredje. Herudover laver du også et nyhedsbrev hver måned kunne det være. OG naturligvis kampagner. Inspiration kan være årstider, jul, påske eller ved nye tiltag og events. Lav en plan – en kalender for året og med måned for måned. Sådan en på papir. Hvis du kan huske dem :).
Videre…. Du skal nu have samlet flere mail adresser ind. FINT…. Du har nemlig en Facebook side ikk´? Godt ellers så er det i gang med at få lavet en sådan til dit firma.
TIP: I denne case for Hjallese Bilsyn i Odense får du et eksempel på at få succes på din Facebook firmaside >>>
Du tegner nu din Facebook side ind på dit roadmap, og hvis du er på andre sociale medier med dit firma såsom LinkedIn, Instagram mfl. så skal de på eller overvejes som mulige platforme.
Nu bruger du eksisterende kunder, som følger din lad os sige Facebook firmaside til at engagere dine følgere til at tilmelde sig mails fra dig, om det ekstra du tilbyder med din e-mail marketing. Herudover laver du også en persona, som repræsenterer, hvordan din typiske kunde ser ud.
Forpustet Nu ? Book Mig Til At Tegne Din Strategi Her >>>Inden du sender et nyhedsbrev ud, så fortæl om det på Facebook eller dine andre sociale medier og få lavet en tilmelding til dit nyhedsbrev på denne platform, inden du sender ud. Det handler jo om flere tilmeldinger. Pling pling pling… De bipper stille og roligt ind og din liste udvides.
De ryger nu over i din database, som du eventuelt bruger MailChimp til at holde styr på.
TIP: Analyserne I Tegn Din Strategi Er Meget Vigtige
Så har du opsat Google Analytics ? Ellers er det i gang. Du tegner nu analytics ind, som en vigtig spiller i forhold til TEST TEST TEST…
Ved at teste og få tilsendt rapporter om dine opsatte mål får du viden, der er guld værd. YES jeg skrev guld. Du lærer, hvad dine kunder vil have mere af, og hvad de ikke vil have fra dig. Du kan se, hvad der konverterer, altså hvad der øger resultaterne du i starten opsatte som mål for dit firma.
Nu har du tegnet en strategi for at skabe flere besøg i din webshop og fysiske forretning. Du skaber denne i dette eksempel med e-mail marketing og dine sociale medier, og måler dine resultater via Google Analytics og Facebook værktøjerne til dette.
Dette er blot starten og ment som en inspiration til at komme i gang. Du kan bygge masser af flere tiltag på i din online markedsføring af det, du tilbyder, selvom du måske er af den holdning at: “Det duer ikke i mit firma”, så vil jeg love dig, at det virker. JA, jeg lover det!
Vil du have mig til at hjælpe dig med “tegn din strategi” ? Så skriver du på kontakt@ks-onlinemarketing.dk
Jeg kan også hjælpe dig videre med realiseringen af alt det med e-mail marketing, social medie strategi, Analytics, content og alt det andet der skal til. Jeg er eksamineret i dette fra både Ledelsesakademiet og fra Bigum & Co >>>, og har årelang praktisk erfaring med markedsføring og salg.
Rigtig god fornøjelse med dit roadmap for dit firma.
De bedste hilsner fra
// Kristina
PS: Vil du have mails med inspiration til at komme ud over stepperne med din online markedsføring ? Dem snupper du her >>>